Butikowe linie lotnicze SkyAlps wkrótce zainaugurują rejsy Bolzano – Warszawa, a ostatnio powołały do życia spółkę-córkę na Słowacji – SkyAlps Europe. Rozszerzenie działalności na Europę Środkowo-Wschodnią ma mieć „charakter strategiczny”.
Zgodnie z dokumentami rejestrowymi, współzarząd spółką tworzą osoby dobrze znane w strukturach macierzystej firmy: Alex Spinato i Josef Gostner. Właścicielami słowackiej spółki są osoby powiązane z grupą kontrolowaną przez Gostnera. Kapitał zakładowy to symboliczne 5 000 euro, rozdzielone pomiędzy udziałowców. Utworzenie Sky Alps Europe s.r.o. ma idealnie wypisywać się w plany dalszego rozwoju włoskich linii lotniczych. Planowanym działaniem jest ubieganie się o słowacki certyfikat operatora lotniczego (AOC) lub licencję operacyjną (OL). Obecnie spółka-córka SkyAlps nie posiada takiej licencji – przewoźnik w tym celu odbył rozmowy z słowackim organem nadzoru lotniczego.
Przedstawiciele SkyAlps podkreślają, że nie planują rezygnacji z dotychczasowej działalności – linie lotnicze z siedzibą w dolomickim Bolzano mają funkcjonować obok nowego podmiotu. Model działania obu przewoźników o zakresie regionalnym ma być równoległy i uzupełniający się. Co może wynikać z takiej struktury? Realizacja własnych operacji rozkładowych z portów lotniczych na Słowacji, w tym z Bratysławy, Koszyc i Popradu. Butikowy przewoźnik-operator bombardierów Q400 mógłby wykonywać operacje czarteru lotniczego dla biur podróży, które oferują zorganizowane wyjazdy urlopowe do kurortów w Tatrach Wysokich. Linie lotnicze SkyAlps Europe mogłyby także rozpocząć świadczenie usług wet-leasingowych, na które popyt i ceny tylko rosną.
Włoski operator działa jako regionalny przewoźnik z bazą w Bolzano – pierwotnie z samolotami we współpracy z zewnętrznymi liniami lotniczymi, a od 2023 roku pod własnym certyfikatem operatora lotniczego. Jednakże w marcu 2025 r. firma doświadczyła kryzysu: regulator włoski (ENAC) zawiesił operacje siedmiu samolotów DASH-8 Q400 z powodu uchybień przy dokumentacji konserwacyjnej. W efekcie SkyAlps zmuszona była korzystać z usług ACMI i wet-lease od zewnętrznych operatorów, by utrzymać część siatki połączeń. W tym świetle – rejestracja słowackiej spółki i chęć otrzymania certyfikatu w Słowacji mogą być interpretowane jako element strategicznego „plan B”, czyli budowania zaplecza operacyjnego poza Włochami, z potencjalną możliwością dywersyfikacji ryzyka regulacyjnego i operacyjnego.
19 grudnia SkyAlps uruchomi połączenia Bolzano – Warszawa.